söndag 7 augusti 2011

semester del 5

Nu har vi haft tid att kolla in altanan i några dagar. Den har absolut fått godkänt!! Skön plats att slappa på för både två och fyrbenta, det fläktar mellan spjälorna och en kall öl i värmen kändes inte heller fel.


Vi har valt att inte ha nåt tak på den här altanen , då när man sitter där, ser man dom,dagens flygare..
..svalorna, så snabba där uppe, fångandes insekter en kort sommar innan det är dags att flyga någonstans igen, långt bort..så fantastiskt att se dom och även om man på den här bilden egentligen inte ser fågeln så känns siluetten så väl igen...sen på natten kommer dom, nattens flygare....ett helt otroligt djur som flyger i svarta mörkret med hälp av eko...visst är det fantastiskt...man ser dom bara ibland när de skymtar till mot den ljusare delen av natthimlen..mot träden syns dom inte alls..

Vi har längtat och längtat, så i dag kom det då äntligen regnet, och regält också...

Det är så torrt i marken så vattnet samlas i stora pölar ovanpå den torra ytan..kul tycker mitt vattenmonster som också kom på att marken blir mycket roligare att gräva i också!

Så skitigt!

Stefan är alltid ute och går när det är antingen ösregn eller snöstorm så han tog en riktig långrunda med hugade spekulanter.När gänget väl var hemma igen blev det så där riktigt regnmysigt , sitta ute under plåttaket, lyssna på regnet och äta varm soppa och knäckemacka! Härligt!

Vad gör man en regnig dag...sommarboken har tagit slut..men städningen den har varit hårt eftersatt och det är så skönt att städa när man har gott om tid...gjorde en del fynd, hittade den där boken om porslin som jag undrat vart den tog vägen.
En bok som jag vart tvungen att köpa loss från biblioteket för att nån knaprat på den!
Hittade mitt gamla Walströmsmärke! Klart man var med i Whalströms ponnyklubb och hade alla årsböckerna.
Hittade de när manchettknapparna jag länge tänkt ge bort till det största helgonetfanset jag vet, min  mellanbror, han hade tom en dinkitoy bil, en skottsäker med en knapp i sidan så att det åkte upp en skärm för bakrutan om skurkarna skulle skjuta på en.
Helgonetfiguren, den där streckgubben ni vet finns på knapparna.
Och så sista fyndet, lilla boken om säkra svampar...vi hoppas fortfarande på svamp...

Till sist vill jag bara visa er den, tog fram den i dag och la på den. Det är min mors gåva till mig när jag fyllde 40. Hon kände redan då av sin sjukdom och sydde för glatta livet för att bli klar medans hon kunde hantera nålen, den är så vacker, att få något någon gjort med kärlek är den vackraste gåva man kan få..

Ville inte att bordet skulle vara tomt så jag ställde dit kinachacket i mitten, mamma spelade alltid kinachack och hon var en mästare på det, omöjlig att slå. Med tiden fick hon svårt att hålla i kulorna med sina fingrar men länge spelade vi.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar